У четвртак 22.09.2022. године у просторијама Привредне коморе Србије (ПКС) одржан је једнодневни међународни семинар који је организовала Светска организација за интелектуалну својину (WIPО), у сарадњи са Заводом за интелектуалну својину Републике Србије, Асоцијацијом индустрије видео игара Србије (SGA), Привредном комором Србије и суперкластером Creative Tech Serbia.
Реномирани светски и домаћи стручњаци из индустрије видео игара као и експерти из области права интелектуалне својине обратили су се публици која је излагања могла пратити из просторија сале ПКС и преко интернета, путем Zoom платформе.
Семинар је отворио Михаило Весовић, директор Сектора за стратешке анализе, услуге и интернационализацију у ПКС и указао на велики значај који предузећа из сектора информационо-комуникационих технологија (ИКТ) имају за развој и раст бруто домаћег производа (БДП) једне земље. Вредност тржишта видео игара у свету је у 2021. години достигла скоро 200 милијарди USD, а предвиђа се да ће да ће иста у 2026. години бити око 330 милијарди USD.
Владимир Марић, директор Завода за интелектуалну својину Републике Србије је у свом излагању напоменуо да предузећа из сектора креативних индустрија у Србији имају 5% удела у БДП-у земље, од чега половина долази из ИКТ сектора. Као кључни фактор у будућем развоју индустрије видео игара у Србији истакао је образовање привредника и стваралаца о могућностима и процедурама правилне и правовремене заштите интелектуалне својине.
Кристина Јанковић из Асоцијације индустрије видео игара Србије (SGA) изнела је податке из новог извештаја SGA о стању у домаћој гејминг индустрији. У Србији је присутно 130 предузећа из ове индустрије која запошљавају око 3.000 особа. Њихови укупни приходи у 2021. години износили су 125 милиона евра. Преко 30% запослених су жене, што издваја Србију далеко изнад ЕУ просека од 22% (према извештају Европске федерације интерактивног софтвера (ISFE) за 2022. годину). Само ове године планира се отварање још 450 радних места за стручњаке у овој области, а 70% предузећа планира проширивање својих тимова новим запосленим. Чак 58% њих ради на играма који су њихова сопствена интелектуална својина, а свега 8% је ангажовано да ради на туђој (outsourcing). Цео извештај је доступан на страници SGA, овде.
Кристина Шаренац (Mad Head Games) и Горан Радошевић (Karanović & Partners) поделили су своја искуства као правници са дугогодишњим искуством у овој области. Наглашена је потреба да предузећа што раније у току развоја јасно утврде и заштите своја права својине над свим елементима видео игре као комплексног коначног производа (програмски код, графика, 3Д модели, музика, …).
Др Гаетано Димита, цењени италијански стручњак из области међународног права интелектуалне својине, у својој презентацији о видео играма и праву, истакао је нужност хомогенизације међународне правне заштите у ИКТ сектору, а индустрија видео игара је на челу овог уједначавања националних законских регулатива и пракси. Комплексност видео игара као производа утиче на комплексност питања заштите својине над њима.
Модератор дискусије, Ришар Фрелек, из Светске организације за интелектуалну својину (WIPО), упознао је присутне са планираним новим пројектом помоћи усмереним ка малим и средњим предузећима из индустрије видео игара – „Level up your IP“. Кроз неформалнији приступ и повезивање предузећа почетника са успешним предузећима из ове индустрије, циљ пројекта је да се предузећима омогући приступ корисним саветима изложеним разумљивим нестручним жаргоном који ће бити од практичне користи у решавању свакодневних проблема карактеристичним за ову грану. Приступ укључује давање савета о проблемима из 5 фаза (фазе развоја игре, од почетне идејне до завршне фазе пласмана производа) на 3 начина (кроз подкасте, менторске клинике, и неформалне онлајн састанке са циљем повезивања учесника).
Семинар је успешно приведен крају одржавањем радионице о практичним проблемима у односима са издавачима и инвеститорима, и предавањем г-ђице Кејт Едвардс о осетљивости мултикултуралног садржаја у видео играма на глобалном тржишту.