Бизнис план

Кључно средство при претварању проналаска у комерцијалан производ је бизнис план. Он вам је неопходан како бисте ви и ваш тим планирали и контролисали сопствене активности искоришћавања. Такође вам је наопходан и да бисте убедили инвеститоре и инвестициона тела да вас подрже.

Постоје многи извори саветовања о планирању бизниса, многи од њих бесплатни – на пример код банака. Медјутим, бизнис план за проналазак може захтевати другачији приступ.

Честа критика на рачун бизнис планова је то да су тек нешто више од „маштарења о будућности“, превасходно намењених да импресионирају друге. Заправо, главна функција бизнис плана је да помогне у смањивању ризика по Вас, ваш тим и потенцијалне инвеститоре. То се постиже бележењем и организовањем сваког значајног детаља вашег пројекта, на начин који брзо открива све слабости и омогућава њихово исправљање.

Бизнис план је такође еквивалент оперативног приручника. Треба га редовно ажурирати и увек се односити према њему као према документу у развоју. У случају пројекта који се брзо одвија, чак и бизнис план стар свега неколико недеља може бити бескористан!

Ризик откривања

Информације у бизнис плану се сматрају за поверљиве. Пре ного што икоме покажете свој бизнис план, морате бити сигурни да је ваш проналазак заштићен на одговарајући начин, нпр. кроз захтев за признање патента. То се такође односи на сваку радну верзију бизнис плана, написану пре подношења захтева за патент.

Чак и ако имате захтев за признање патента, врло је важно да ограничите приступ свом бизнис плану. На пример, немојте га стављати на своју интернет страницу! Инвеститори могу бити заинтересовани за нову пословну идеју делом и због њене ексклузивности. Могли би бити мање вољни да инвестирају ако помисле да су детаљи већ познати конкуренцији.

Размислите о томе да затражите од људи да потпишу уговор о поверљивости пре него што им покажете свој бизнис план. Потенцијални инвеститори ће можда одбити, али би исто тако могли бити импресионирани вашом бригом о поверљивости информације.

Састављање бизнис плана

Не постоје крута правила о томе како структурисати бизнис план, али биће вам потребно нешто попут следећег:

1.Извршни резиме

Једна страница формата А4 са кратким приказом:

  • Ко сте ви: ваша каријера, квалификације, искуство.
  • Шта желите да урадите.
  • Зашто ће ваш бизнис или идеја бити успешни.
  • Потенцијали продаје и профита.
  • Средства која су вам тренутно на располагању.
  • Додатна средства која су вам потребна.

2.Ваш пословни предлог

  • Објасните шта желите да учините. Ако је посао већ покренут, прикажите његову историју и тренутно стање.
  • Назначите позицију у којој желите да видите свој бизнис у року од 3-5 година. (Малобројни су инвеститори који желе да се обавезују на период дужи од тога).

3.Ваша идеја или производ

  • Објасните шта је у питању, једноставним речима, нарочито ако се ради о високим технологијама.
  • Опишите са каквом се конкуренцијом суочава и набројте предности које чине ваш производ бољим избором.
  • Приложите доказ о оргиналности и власништву (извештај о претраживању патената, захтев за признање патента итд.)
  • Објасните даљи неопходни развој како би производ био спреман за тржиште.

4.Информације о тржишту

  • Прикажите прикупљене детаље о истраживању тржишта како бисте утврдили продајни потенцијал. На пример, назначите величину тржишта за производ и понудите више детаља о конкурентским производима (њихове продајне цене, потражњу итд).
  • Набројте све изворе информација који нису поверљиви.
  • Чак и изузетно професионално истраживање тржишта може грешити по питању нових производа, па ако је могуће, приложите (у Додатку) писма о намерама, аутентичне поруџбине или доказ о продаји неколико прототипова.

5.Маркетиншке технике

  • Како ће се производ рекламирати и продавати?
  • Ко ће га куповати и по којој цени?
  • Начините прогнозу продаје и образложите је. Прогноза тока новца (погледајте Финансије доле) ће показати да ли можете приуштити то што предлажете.

6.Производња и дистрибуција

  • Како ће се производ производити – ко ће то радити, и где?
  • Ако намеравате да га сами производите, прикажите све релевантне детаље: потребну опрему или средства, добављаче, радну снагу, простор, транспорт, складиштење итд.
  • Колико ће времена бити потребно да се испоруче наруџбине?
  • Како ћете контролисати квалитет и услугу?
  • Како ћете обезбедити уговоре о дистрибуцији са велепродајом или малопродајом?

7.Руковођење

  • Набројте сопствене вештине и способности.
  • Набројте вештине и способности осталих чланова свог тима (приложите пуне радне биографије – CV, вашу и чланова тима у Додатку).
  • Назначите све вештине које недостају, и како мислите да их обезбедите.
  • Који ће вам додатни људски ресурси бити потребни?

8.Финансије

(овде ће вам можда требати помоћ рачуновође)

  • Назначите и у потпуности образложите суму која вам је потребна да покренете посао.
  • Прогнозирајте ток новца. Морате укључити све трошкове, а списак може бити врло дугачак!
  • Коју суму можете сами да обезбедите – нпр. из приватних или других извора, укључујућиодобрена средства од стране државе?
  • Набројте сва „шта ако...“. То су алтернативне верзије ваше прогнозе тока новца које треба да испитају чврстину ваших планова. На пример, какав ће утицај на ток новца бити ако буде потребно четири месеца да наплатите услуге, уместо два; или ако ваша продаја у првој години буде 50% испод предвиђене. Размотрите све могуће препреке – ако ви то не учините, потенцијални инвеститори хоће!
  • Прикажите како инвеститори могу да се повуку из посла са профитом након 3-5 година.

9.Менаџмент ризика

  • Прикажите како ћете минимизирати ризик. На пример, ако постоји више од једног тржишта, предложите да у почетку циљате на оно које носи мање ризика, чак и мања профитна стопа.
  • Како ћете се носити са убрзаним растом? Многи пословни пројекти су најрањивији када брзо расту, јер у почетки трошкови могу расти брже него што новац дотиче.

10.Додатак

Овде се прилаже сва докуметација поменута у осталим сегментима: извештаји о претраживању патента, радне биографије, технички извештаји, писма о намерама итд. Почните са садржајем, тако да се документи могу лако пронаћи.

Будите сажети!

Не подлежите искушењу да напишете пословни план од 100 страница у нади да ће обим импресионирати потенцијалне финансијере. Ваш бизнис план треба да буде сажет, јасан и добро организован – отприлике 10-15 страна, плус Додатак.

Ово је важно јер увек постоји велика потражња за инвестирањем, и малобројни су инвеститори које је лако убедити да се коцкају са проналаском, уместо да се окрену нечему познатијем, те стога и сигурнијем. Учинити ваш бизнис план лаким за читање и разумевање може бити подједнако важно као и презентација вашег проналаска.

Сажетији пословни план је такође лакши за ажурирање и допуњавање и једноставнији за ваш тим да га користи као оперативни приручник.

Држите се чињеница!

Треба увек да будете позитивни према својој идеји, али немојте давати изјаве о изгледима за које немате доказе. Не треба ни намерно да прикривате познате слабости. Искусне инвеститоре тиме нећете заварати.

Ризикујете да изгубите сав кредибилитет ако ваш бизниси план покушава да обмане људе, те стога пустите да чињенице буду убедљиве. Све док је потенцијал вашег проналаска јасно приказан, можете чак и добити на кредибилитету уколико успете да исправно идентификујете слабости пре него што то неко други учини за вас.